Selecteer een pagina

Verlichting van darmklachten met yoga

Bij darmklachten wordt vaak direct gezocht naar dé oorzaak. Dat is logisch want je wilt het liefst voorkomen dat je klachten ervaart. Meestal is er niet maar één oorzaak en kan het een hele zoektocht worden. Als je al van alles doet om de oorzaak te achterhalen, maar je houdt toch last dan kan yoga uitkomst bieden om je darmklachten te verlichten.

Je mentale staat speelt een grote rol bij darmklachten

Buikklachten kunnen veel verschillende oorzaken hebben. Zo kan een lactose intolerantie of een gluten intolerantie de reden zijn, maar ook andere voeding kan voor problemen zorgen. Een optimale balans van je darmbacteriën en een gezonde darmwand zijn vandaag de dag geen vanzelfsprekendheden meer voor iedereen.

Wist je dat naast voeding je mentale staat van zijn ook een enorme rol speelt bij je darmgezondheid? Je hebt het vast wel eens meegemaakt: er gebeurt iets vervelends of je bent zenuwachtig voor iets dat gaat komen en kort daarna krijg je buikpijn. Hoe kan een gebeurtenis die mentale invloed heeft nu zo snel ook fysieke invloed hebben? Het antwoord is te vinden in de nervus vagus, de directe zenuwverbinding tussen de hersenen en de darmen.

Ons tweede brein

verlichting-darmklachten-met-yoga-nervus-vagus-verbindt-hersenen-en-darmenAls we het over ons zenuwstelsel hebben, denk je al gauw aan je hersenen. Maar wist je dat rond je darmen een tweede grote verzameling van zenuwen loopt? Dit wordt ook wel je buikbrein genoemd en is volgens onderzoekers ongeveer zo groot als de hersenen van een kat. Dit ‘tweede brein’ staat via de nervus vagus of zwervende zenuw in directe verbinding met je hersenen. Deze verbinding werkt twee kanten op: na een gezonde maaltijd gaan er vanuit je darmen positieve signalen naar je hersenen. Maar ook negatieve signalen gaan omhoog als je niet goed voor jezelf zorgt en te veel of te vaak ongezonde voeding tot je neemt. Andersom gaan er bij een vervelende of spannende gebeurtenis signalen van je hersenen naar je darmen waardoor je buikpijn kunt ervaren. Sta je langere tijd onder mentale druk, dan heeft dat ook al die tijd een negatief effect op je spijsvertering. Zoals zo vaak geldt: een juiste balans zorgt voor een goede gezondheid. Niet alleen door gezond te eten voorkom je dus darmklachten, maar ook een goede mentale gezondheid draagt bij aan een leven zonder buikpijn.

De rol van yoga bij verlichting van darmklachten

Bij yoga kun je ook grofweg een verdeling maken tussen het mentale en het fysieke. Het woord yoga betekent letterlijk ‘juk’, de verbinding tussen twee delen. Met het mentale deel van yoga ben je in staat om positieve prikkels van je hersenen naar je darmen te sturen. Daarbij helpt ook het fysieke gedeelte om darmklachten te verzachten of zelfs te verhelpen. Door de juiste oefeningen uit te voeren, kun je je organen masseren wat een verzachtend effect kan hebben op je klachten.

De mentale rol van yoga

Mensen met veel zorgen ervaren vaak ook fysieke ongemakken. Door geregeld je yogamat uit te rollen en een moment voor jezelf te kiezen, kun je je focussen op je ademhaling, rust, balans en het laten zijn van wat er is zonder te (ver)oordelen.

Probeer eens een les yin yoga, restorative yoga, yoga nidra of kundalini yoga, wie weet gaat er een wereld voor je open waarmee je niet alleen de controle over je darmklachten kunt krijgen, maar over nog zoveel meer in je leven.

Rustige ademhaling

verlichting-darmklachten-met-yoga-vrouw-die-focust-op-haar-ademBij deze yogastijlen ligt de focus voor een deel op de ademhaling. Een rustige ademhaling zorgt voor een rustige geest en dat is het begin om je zaakjes op een rij te krijgen. Tegelijkertijd laat je tijdens de poses, die veelal langer dan 3 minuten duren, je gedachten voorbij komen zonder ze te veroordelen. In het begin kan dit confronterend en erg onrustig zijn, maar na een paar sessies zal je merken dat je steeds beter wordt in het voorbij laten komen van je gedachten zonder er iets mee te doen. Je hebt nu de basis van mediteren onder de knie, een krachtig wapen tegen stress en onrust in je leven. Ook zonder yoga kun je op ieder gewenst moment een korte meditatie uitvoeren. Thuis op een meditatiekussen of simpelweg op de bank, en zelfs in de auto kun je na aankomst op je locatie met een korte meditatie van 5 minuten de rust laten terugkeren.

De fysieke rol van yoga

Yin yoga is de ideale yogastijl om te werken aan verlichting van je darmklachten. De poses worden minimaal 3 minuten, maar vaak langer, vastgehouden waardoor je door het stretchen van je bindweefsel ruimte in je lichaam creëert en tegelijkertijd de kans krijgt om te mediteren. Hieronder volgen twee yoga poses die je kunt uitvoeren bij darmklachten.

Neus naar kniehouding – Pavanamuktasana.

Met deze houding verlicht je klachten bij een opgeblazen gevoel en constipatie. De Indiase naam staat letterlijk voor ‘pavana’ (wind) ‘mukta’ (verlichtende) ‘asana’ (houding). Een simpele yoga houding die zeer effectief kan werken.

verlichting-darmklachten-met-yoga-pavanamuktasanaJe ligt op je rug en trekt één of twee benen in en slaat je armen eromheen zodat je een klein pakketje wordt. Je kunt de houding statisch uitvoeren door deze enkele minuten vast te houden, maar je kunt ook heen en weer wiegen voor een meer dynamische uitvoering. 

De Liggende Twist – Jathara Parivartanasana

Met deze houding ‘wring je je lichaam uit’. Je masseert hiermee je ruggengraat wat goed is voor een rechte houding en eventuele rugklachten en ditzelfde doe je met je darmen. De draai vindt ongeveer in het midden van je lichaam plaats waardoor je buikorganen gemasseerd worden. Deze houding kan opluchting veroorzaken bij een opgeblazen gevoel, maar ook bij obstipatie. De houding is geschikt voor alle niveaus en niet moeilijk om uit te voeren.

verlichting-darmklachten-met-yoga-jathara-parivartanasanaGa op je rug liggen en trek beide knieën naar je toe zoals in de voorgaande oefening. Laat je benen nu naar rechts vallen waardoor je knieën zich ongeveer op heuphoogte bevinden. Je kunt je rechterhand op je benen leggen waardoor je voorkomt deze langzaam terugzakken naar beneden. Sla je linkerarm nu volledig naar links waarbij je borst zich opendraait en naar boven richt en je arm op de grond rust met de handpalm naar boven. Probeer beide schouders op de grond te laten voor de diepste twist. Draai je hoofd tot slot volledig naar links en kijk langs je linkerarm. Herhaal de oefening in tegengestelde richting.

De dunne darm meridiaan

Volgens de Chinese geneeskunde bevinden zich in je lichaam 12 verschillende meridianen, ook wel energiebanen. Deze meridianen moeten ervoor zorgen dat energie vrij kan stromen door je lichaam en bij een blokkade kunnen er allerlei lichamelijke klachten ontstaan. De vierde meridiaan is de dunne darm meridiaan en deze speelt onder andere een rol bij buikpijn, constipatie, besluiteloosheid en rusteloosheid. Hij begin bij het topje van je pink en loopt via je pols en onderarm naar je schouder en uiteindelijk naar de bovenkant van je rug en de onderkant van je nek. Vanuit hier vertakt de meridiaan zich in twee richtingen: de eerste loopt via je hart en je maag naar je dunne darm en de tweede loopt via je nek en je wang tot je oor. Om darmklachten te voorkomen of verlichten, kun je inspelen op deze meridiaan.

Het Smeltende Hart – Anahatasana

Hieronder volgt een fijne yoga oefening die directe invloed heeft op je dunne darm meridiaan. Via de link hierboven kom je bij nog veel meer fijne oefeningen.

verlichting-darmklachten-met-yoga-anahatasanaGa op je knieën zitten, positioneer je knieën recht onder je heupen en zorg ervoor dat dit continu zo blijft gedurende het uitvoeren van de houding. Loop nu met je handen zo ver mogelijk naar voren toe tot je niet meer verder kunt en zorg ervoor dat je armen zo ver mogelijk gestrekt zijn. Je stuitje is nu zoveel mogelijk naar boven gericht. Laat je voorhoofd op de grond rusten en houd de houding enkele minuten vast.

Zorg goed voor jezelf

In India zegt men: als de hersenen en de buik gezond zijn, is een man rijk. Door regelmatig yoga toe te passen werk je niet alleen aan een gezonde geest, maar ook aan een gezond lichaam. Zo kan yoga helpen om je darmklachten te verlichten. Met een gezonde lifestyle en de juiste voeding stimuleer je een sterk spijsverteringsstelsel en de perfecte balans die je nodig hebt om gelukkig en rustig te kunnen leven!

 

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met superyoga.nl.  Superyoga.nl is ontstaan vanuit een passie voor gezond leven. Het is een yoga winkel die naast kwaliteitsproducten ook graag kennis en inspiratie deelt over yoga en meditatie.