Selecteer een pagina

6 goede redenen om te ontzuren

Van de week zag ik de eerste krokussen… Jippie, de lente komt er aan! En dan krijg ik zin in lichter eten en lekker even detoxen. En volgens mij ben ik niet de enige want detox is populair en dat is maar goed ook want je lijf kan wel een opschoning gebruiken op z’n tijd. Wat me opvalt is dat er steeds meer aandacht lijkt te komen voor ontzuren. Dus even een artikel dat wat minder specifiek over darmklachten gaat deze keer! Ontzuren is een vorm van detoxen maar dan zonder ontgiftingsverschijnselen. Ik vind het heerlijk maar wat is het dan en waarom zou je het doen? Ik kan wel 6 goede redenen om te ontzuren verzinnen, maar eerst even wat meer over ontzuren zelf.

Wat is ontzuren?

Ontzuren betekent dat je bewust bezig gaat met het afvoeren van zuren uit je lichaam. Je hebt het dan over je zuur-base balans. De mate van zuurheid van je lichaam noem je je zuurgraad en kan je meten in de vorm van de pH waarde. Hoe lager de pH, hoe zuurder iets is. Je lichaam kent verschillende pH waarden afhankelijk van het orgaan en de functie. De maag is extreem zuur; pH 2. De zuurgraad van het bloed wordt strak gereguleerd tussen pH 7,35 en 7,45.

De zuren die je aanmaakt komen van verschillende kanten: aan de ene kant komt het van buitenaf zoals uit het voedsel. Na afbraak van eiwitten en vetten uit de voeding blijven zuren over. Ook alcohol, suiker, koffie, medicijnen (vooral NSAID’s zoals ibuprofen!) en milieuverontreiniging werken sterk verzurend. Aan de andere kant ontstaan zuren van binnen uit als normaal afvalproduct van het afsterven van oude cellen. Dat is een constant proces waarbij ook weer nieuwe cellen gemaakt worden. Er zijn factoren die dit proces versnellen en daarmee bijdragen aan verzuring. Hierbij moet je denken aan stress, straling (van je mobieltje, de magnetron etc) en intensieve lichaamsbeweging.

Het lichaam heeft super goede systemen om de zuurgraad constant te houden: een te veel kan worden uitgeplast, uitgezweten en uitgeademd. Of de zuren kunnen worden ‘gebufferd’ zoals dat heet, door een base. Een base is een stof die het zuur aan zich kan binden waardoor het geheel neutraal wordt. Dan ben je ook van je zuur af. De belangrijkste basen zijn bicarbonaat en de mineralen magnesium, calcium, zink en kalium. De basen moet je eten: ze zitten vooral in groenten en fruit.

De 6 goede redenen om te ontzuren:

1. Omdat je er een mineralen tekort mee voorkomt of opheft

Verzuren hoort een beetje bij het leven. Zeker boven de 40 raken we steeds meer verzuurd. Alleen verzuren we tegenwoordig wel erg snel! We hebben steeds meer verzurende factoren in ons leven en eten vooral ook steeds minder basische voedingsmiddelen a.k.a. groenten, verse kruiden en fruit. Ik geloof dat gemiddeld 1% van de Nederlanders de aanbeveling van het Voedingscentrum haalt om elke dag 250 gram groenten en 2 stuks fruit te eten. Vanuit orthomoleculair perspectief begint de aanbevolen hoeveelheid groenten zelfs bij 500 gram per dag. Als je dit niet eet, kan je er vanuit gaan dat je te weinig mineralen binnen krijgt en dat de verzuring harder gaat dan je wellicht zou willen.

Een mineralentekort is echt niet cool; magnesium heb je nodig voor je spieren, een goed humeur, ontspanning, soepele toiletgang etc etc. Calcium heb je o.a. nodig voor je botten, je spieren en je tanden. Kalium is nodig voor een goede bloeddruk en prikkelgeleiding naar de spieren. Zink is nodig voor gezond haar, sterke nagels en een goed immuunsysteem. Als je gaat ontzuren ga je mineralen aanvoeren en dat levert je dus veel meer op dan alleen een goede zuurgraad!

2. Om chronische klachten aan te pakken of te voorkomen

De theorie achter het verzuren is dat enerzijds een lichte verzuring ontstaat in de weefsels waar dat kan; bijvoorbeeld de gewrichten. Jicht is heel duidelijk gelinkt aan specifieke zuren uit de voeding; de purines. Sommigen speculeren dat de enzymen in ons lichaam, die verantwoordelijk zijn voor ALLE omzettingen en processen, minder goed kunnen werken als de omgeving licht zuur is. Anderzijds lijkt het er op dat door te veel zuren in het lichaam de mineralen opgebruikt worden als basen en er daardoor een tekort is voor de andere functies van deze mineralen. Links om of rechts om gaat het om sub-optimale situaties; je functioneert nog wel, maar het kan beter.

Op diverse sites komen rijtjes met klachten langs die te maken zouden hebben met verzuring. In de literatuur zie ik deze niet bevestigd maar ook niet ontkracht. Wat zeker een relatie heeft met verzuring naast jicht zijn nierstenen en insuline resistentie. Insuline resistentie ligt weer ten grondslag aan heel veel chronische ziekten zoals diabetes, overgewicht, hart- en vaatziekten en auto-immuunaandoeningen. Als je dan bedenkt dat van iedereen boven de 40 al ruim 37% een chronische ziekte heeft en dat percentage oploopt naar 90% (!) tegen de tijd dat we 75 zijn, dan past dat wel bij de met de leeftijd toenemende verzuring.

3. Vanwege de ultra gezonde side effects

De wetenschap is er dus eigenlijk nog niet achter waarom mensen zo kunnen opknappen als ze gaan letten op hun zuurgraad. Het kan ook nog te maken hebben met hele andere gezondheidsvoordelen van ontzurend eten; zoals lekker veel zachte vezels en anti-oxidanten. Goed voor de darm en de goede darmbacteriën. En een gezonde darm is één van de hoekstenen van goede gezondheid. Ook de lever vindt veel vezels lekker; het helpt met het ontgiften van andere stoffen. Ontzuren is dus eigenlijk een vorm van detoxen en het helpt de rest van de detox ook. Om nog maar te zwijgen over alle andere super gezonde microstofjes uit groenten en kruiden die ontsteking remmen en cellen beschermen en het immuunsysteem oppeppen.

4. Omdat het leuk is om je pH te meten

Het is super simpel om je zuurgraad in check te houden. Dat doe je door de pH van je urine en je speeksel te meten. De pH van je urine moet je dan wel een paar keer per dag meten omdat hij zo kan schommelen. Dat meten is best leuk 🙂 Teststrips om je pH te meten zijn vrij eenvoudig te koop en dan ga je aan de slag: je houdt een teststrip 2 seconden in de urinestraal en dan lees je ‘m af. De kleur geeft aan wat de pH waarde is. Op de verpakking staat altijd een schaal om de kleur mee te vergelijken. Voor je speeksel leg je een teststrip 5 seconden op z’n kop op je tong. Wel een andere nemen dan hè (te flauw, sorry).

Urinewaarden horen gemiddeld minimaal 6,80 en optimaal 7,40 te zijn. De urine is na een maaltijd vaak basisch, rond een pH van 8, dit komt door de grote maagzuurproductie van maagsap gevolgd door een grote hoeveelheid bicarbonaat gemaakt door de alvleesklier. De metingen van de ochtendurine zullen vaak het zuurst zijn, omdat het lichaam tijdens de nacht veel zure afvalstoffen verwerkt. De pH van speeksel is veel constanter. Speekselwaarden dienen gemiddeld minimaal 7,0 en optimaal op 7,35 te zijn.

5. Omdat het super simpel is

Je hoeft alleen maar meer groenten, verse kruiden en fruit te gaan eten! Easy peasy. Ok, het helpt absoluut ook om verzurende dingen als koffie, suiker, alcohol en overdadig veel vet te mijden of te verminderen. Maar zelfs als je dat lastig vindt of een keer een feestje hebt, zijn er dingen die je kan doen om tegenwicht te bieden.

Er zijn namelijk best veel ontzurende dingen die je kan gaan toevoegen aan je dagelijkse routine.

  • Er is ontzurende thee van heel veel verschillende kruiden die de nieren helpen met zuren afvoeren.
  • Je kunt bicarbonaat extra gaan nemen: af en toe een kwart tot een half theelepeltje natriumbicarbonaat in een groot glas water op de nuchtere maag doet al wonderen. Wel even opletten: als je last hebt van te weinig maagzuur doe het dan ’s avonds op de nuchtere maag. Als je een hoge bloeddruk hebt en op je zout moet letten dan kan je beter een andere vorm van bicarbonaat kiezen, bijvoorbeeld magnesium of calcium bicarbonaat.
  • Je kunt een mineralencomplex gaan slikken: magnesium, zink, calcium, selenium, kalium allemaal in een supplement.
  • Je kunt een Green poeder gaan nemen: dat is een mengsel van gerstegras met fruit en vaak ook spirulina en chlorella. Ultra basisch, volgeladen met anti-oxidanten én gelijk extra ondersteuning voor de ontgifting van zware metalen.
  • En je kunt het ook allemaal doen. Het enige waar je op moet letten is dat je niet té basisch wordt maar dan moet je het wel bont maken en meerdere theelepels natriumbicarbonaat per dag gaan nemen… dat moet je dus niet doen. Streef naar een pH van max 7,5 in je urine.

6. Omdat het een zachte manier is van detoxen

De horrorverhalen over vreselijke ontgiftings verschijnselen kennen we allemaal wel; knallende hoofdpijn, misselijk etc. En ook dat je dan niks mag eten en honger hebt en je slecht kan concentreren. Het lijkt wel alsof we denken dat dat er allemaal bij hoort. Ik vind dat zulke onzin. Als je zo hard aan het ontgiften bent dat je de afvalstoffen niet meer kan afvoeren, dan ga je te hard. En hoeveel zin heeft het om 1 week per jaar op sap te leven en half dood te gaan om daarna helemaal opgefrist je weer op de oude vertrouwde manier vol te gooien?

Bij ontzuren speelt dit allemaal niet. Het is een hele zachte, rustige manier om de zuren te verwijderen en stiekem ook zachtjes te detoxen. Je bent er niet in een weekje mee klaar, maar omdat de manieren om het te doen niet heel drastisch zijn en er altijd wel een manier is die je eenvoudig in je dagelijkse routine kan toevoegen, is dat prima. Bovendien, elk klein stapje dat je doet is een stap de goede kant op. Je introduceert met ontzuren een duurzaam nieuw en gezond patroon om tegenwicht te bieden tegen alle verzurende elementen van ‘normaal’ leven.

Nou, wat denk je? Doe je mee? Mocht je klant bij mij zijn; ik heb pH strips, lekkere ontzurende thee, een Green poeder die prima te doen is en kleine potjes natriumbicarbonaat voor de liefhebbers.

Groetjes, Susanne